Hallo Paulo,
Ik ben zelf niet bang dat de boom gaat rotten, omdat de boom in grind staat. Als ik water geef, loopt het water gelijk door het grind naar de bodem van de pot en gelijk naar buiten, zodat hij nooit natte wortels krijgt.
Trouwens, Ficus kan heel veel hebben wat betreft vochtigheid, in de tropen regent het vaak dagen achter elkaar.
Bonsaigroet, Joop
van Ficus Ginseng naar Microcarpa
-
Topic author - Shohin
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 47 times
Re: van Ficus Ginseng naar Microcarpa
- These users thanked the author JoopVanDenBerge for the post:
- BILLPAN (10 Νοέμ 2023, 13:20)
- Rating: 7.14%
-
Topic author - Shohin
Hallo Hfestion,
het is nu nog niet veel en heeft nog vele jaren nodig eer het iets zal worden.
Hij krijgt elke dag water omdat hij in pure grit staat, waar het water gelijk door heen loopt en elke 2 weken vloeibare mest. Tot nu met Nitraat in de mest, maar vanaf november een Nitraatloze mest in de winter.
Daarmee bedoel ik een vloeibare mest die alleen maar P en K heeft, om sterke wortels te krijgen en ook sterk de winter door te komen.
Bonsaigroet, Joop
het is nu nog niet veel en heeft nog vele jaren nodig eer het iets zal worden.
Hij krijgt elke dag water omdat hij in pure grit staat, waar het water gelijk door heen loopt en elke 2 weken vloeibare mest. Tot nu met Nitraat in de mest, maar vanaf november een Nitraatloze mest in de winter.
Daarmee bedoel ik een vloeibare mest die alleen maar P en K heeft, om sterke wortels te krijgen en ook sterk de winter door te komen.
Bonsaigroet, Joop
- These users thanked the author JoopVanDenBerge for the post:
- Hfestion (31 Οκτ 2023, 22:51)
- Rating: 7.14%
-
- Συντονιστής
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 267 times
- Επικοινωνία:
Πολύ ωραίο και με προδιαγραφές να γίνει υπέροχο. Αν θες μπορείς να το ποτίσεις 2, 3 φορές με οφέλους μικρό οργανισμούς. Θα το βοηθήσει πάρα πολύ.
Πουλάνε ολα τα φυτώρια.
Πουλάνε ολα τα φυτώρια.
-
Topic author - Shohin
van Ficus Ginseng naar Microcarpa
Hallo allemaal,
Ongeveer 8 jaar terug kreeg ik van een vriend een cado-tje, een Ficus Ginseng met van die lelijke wortels, hoogte +- 20 cm en een stammetje van +- 2 a 3 cm dik.
Ficus Ginseng wordt in feite niet geaccepteerd als bonsai, maar ik dacht, ach een cado-tje.
Hij werd toch liefdevol verzorgd en toen ik 5 jaar terug naar Griekenland verhuisde, ging hij gewoon mee.
Maar na weer een paar jaar, dacht ik:wat moet ik er eigenlijk mee met zo 'n Ginseng.
Ik besloot hem 2 1/2 jaar terug in de volle grond te zetten, waarna hij groeide als kool tot +- 1 meter hoog en bijna even breed met een dikke nebari van 9 cm en ook dikke takken.
Nu 1/2 jaar terug heb ik hem uit de volle grond gehaald. Dat ging nog niet eens makkelijk, want hij had heel lange en dikke wortels gekregen.
Alle dikke wortels en de takken die ik niet kon gebruiken werden afgezaagd. Er bleven een hand-vol dunne wortels over.
Er zaten toen nog een paar groene blaadjes aan.
De boom werd in een grote pot met grit (maximaal 1 cm grootte) gezet.
De 1e paar weken zag ik dat de nog resterende groene blaadjes dood gingen, dus ik dacht dat hij het niet zou redden.
Maar weer een paar weken verder begon hij langzaam aan weer goed uit te lopen en de maanden daarna groeide er een grote hoeveelheid nieuwe takjes op de dikke takken.
Afgelopen weekend heb ik de langste en reeds verhoutte takjes een beetje ingekort, net boven een naar buiten groeiend blad, zodat het nieuw te groeien takje de goede richting op zal groeien.
Voorlopig raak ik de boom niet meer aan en moeten de dunne takjes, dikkere takken worden en zal ik daarna meer model in de boom kunnen snoeien.
Misschien wordt het in de toekomst iets wat op een bonsai lijkt.
Bonsaigroet, Joop
IMG_0680.jpg20230526_163903.jpg20230526_182600.jpg20231029_122024.jpg
Ongeveer 8 jaar terug kreeg ik van een vriend een cado-tje, een Ficus Ginseng met van die lelijke wortels, hoogte +- 20 cm en een stammetje van +- 2 a 3 cm dik.
Ficus Ginseng wordt in feite niet geaccepteerd als bonsai, maar ik dacht, ach een cado-tje.
Hij werd toch liefdevol verzorgd en toen ik 5 jaar terug naar Griekenland verhuisde, ging hij gewoon mee.
Maar na weer een paar jaar, dacht ik:wat moet ik er eigenlijk mee met zo 'n Ginseng.
Ik besloot hem 2 1/2 jaar terug in de volle grond te zetten, waarna hij groeide als kool tot +- 1 meter hoog en bijna even breed met een dikke nebari van 9 cm en ook dikke takken.
Nu 1/2 jaar terug heb ik hem uit de volle grond gehaald. Dat ging nog niet eens makkelijk, want hij had heel lange en dikke wortels gekregen.
Alle dikke wortels en de takken die ik niet kon gebruiken werden afgezaagd. Er bleven een hand-vol dunne wortels over.
Er zaten toen nog een paar groene blaadjes aan.
De boom werd in een grote pot met grit (maximaal 1 cm grootte) gezet.
De 1e paar weken zag ik dat de nog resterende groene blaadjes dood gingen, dus ik dacht dat hij het niet zou redden.
Maar weer een paar weken verder begon hij langzaam aan weer goed uit te lopen en de maanden daarna groeide er een grote hoeveelheid nieuwe takjes op de dikke takken.
Afgelopen weekend heb ik de langste en reeds verhoutte takjes een beetje ingekort, net boven een naar buiten groeiend blad, zodat het nieuw te groeien takje de goede richting op zal groeien.
Voorlopig raak ik de boom niet meer aan en moeten de dunne takjes, dikkere takken worden en zal ik daarna meer model in de boom kunnen snoeien.
Misschien wordt het in de toekomst iets wat op een bonsai lijkt.
Bonsaigroet, Joop
IMG_0680.jpg20230526_163903.jpg20230526_182600.jpg20231029_122024.jpg
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.